Доповідь
«Обдаровані діти»
Не тільки вчитель має вплив на учня, але і учень
впливає на вчителя. Розвиток обдарованої
дитини вчителем – ментором починається
із зміни особистих якостей самого вчителя. Тому що з перших етапів включення
дитини в навчання педагог транслює в сумісній з ним діяльності не тільки
передбачені навчальними програмами знання, але і свій особовий потенціал,
розуміння, бачення миру, оцінку подій, фактів історії й сучасності. Саме
педагог формує в учнів у повсякденному навчанні концептуальне бачення світу,
способи подолання стресових і напружених ситуацій, прагнення зберігати власну
суб'єктивність, намічає зони особового і професійного зростання, демонструє
зразки конструктивної поведінки. Віддзеркалена школярем, суб'єктивність вчителя
примножується далі, відтворюючи еталони гідної етичної поведінки, способи
рішення не тільки навчальних, але і життєвих задач, формуючи довірливе
відношення до людей і до самого себе, що сприяє конструктивній самореалізації
обдарованих школярів.
У
нових освітніх стандартах підкреслюється необхідність
орієнтації освіти на розвиток особистості, її пізнавальних і творчих
здібностей.
Необхідність переходу до компетентного підходу у навчанні не викликає сумнівів, оскільки найважливішою
ланкою модернізації освіти є зміна результату: випускник повинен бути не просто
учнем «знаю», а учнем «вмію», що і покликано забезпечити формування
Як відомо, основною метою
навчання іноземної мови в ЗСШ є розвиток комунікативної компетенції
учнів, а саме вміння використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі
культур і цивілізацій сучасного світу. Досягнення цієї мети передбачає
взаємопов’язаний комунікативний та соціокультурний розвиток учнів засобами
іноземної мови для їх підготовки до міжкультурного спілкування в різних сферах
життєдіяльності: особистісній, професійній, освітній, публічній. Це означає, що
використання іноземної мови в соціальному контексті потребує від учнів не
тільки знання іноземної мови, а й уміння орієнтуватися та бути відкритим до
нового культурного досвіду, тобто бути справжнім користувачем мови.
Для формування відповідного рівня
комунікативної компетенції вчителі школи створюють для учнів сприятливі
дидактичні умови:
- стимулювання учнів до вивчення
мови;
- впровадження прийомів активізації
навчально-пізнавальної діяльності учнів;
- забезпечення учнів методичними
матеріалами, підручниками, що містять необхідну інформацію для комплексного формування комунікативної
компетенції;
- розвиток пізнавальної діяльності
учня;
-сприятливі умови та комунікативну
поведінку співрозмовників;
-моделювання у навчальному процесі
типових ситуацій спілкування.
Навчання спілкуванню іноземною мовою в контексті
діалогу культур
Більшістю сучасних психологів
проблема розвитку обдарованої дитини розглядається у контексті розкриття її
творчого потенціалу, розвитку інтелектуальних здібностей, а також формування
особистісно-мотиваційної сфери.
К.Д.Ушинський писав про те, що
дитина, яка отримала від народження щасливе поєднання інтелектуальних і творчих
здібностей, має можливість скористатися ними у майбутньому.
Креативність – це одна з
найголовніших умов розкріпачення свідомості – її вихід за межі наявного
чуттєвого буття, піднесений, узагальнено-позачасовий погляд на речі, це крок
свідомості за обрій усталеного, у світ свободи та творчості. Сьогодні перед учителем іноземної мови
стоять наступні завдання:
Підсилити практичну спрямованість
освіти:
-досягнення оптимального поєднання
фундаментальних і практичних знань;
-спрямованість освітнього процесу
не тільки на засвоєння знань, але і на
- розвиток здібностей мислення,
вироблення практичних навичок.
2) Розширити застосування
інтерактивних і комунікативних форм
роботи; наблизити досліджуваний
матеріал до проблем повсякденного
життя.
3)Розвинути навички самостійної
роботи учнів.
4)Посилити диференціацію і індивідуалізацію
освітнього процесу.
5) Підтримувати і розвивати
талановитих і обдарованих дітей, будувати роботу за індивідуальними навчальними
планами та індивідуально освітньої траєкторії.
Завданням школи і вчителів є
створення таких умов, які б забезпечували
“ запуск ” механізмів самоосвіти,
самопізнання і само актуалізації особистості, а також сприяли б формування
мотивації досягнення успіху.
Ми,
дорослі,
повинні навчити наших дітей бути добрими, толерантними, навчити поважати інших людей, жити у
світі і дружбі з усіма народами. Навчання іноземній мові дає великі можливості для досягнення цієї мети.