План-конспект уроку
з англійської мови
«Світ наших захоплень.Our Free
Time.»
у 5 класі
(з використанням мультимедійних ресурсів
та інтерактивних технологій.)
Баннікова
Лариса Олександрівна
Мета
з англійської мови:
Розвивати навички діалогічного та
монологічного мовлення учнів; формувати навички аудіювання; навчити учнів
вживати тематичну лексику в усному та писемному мовленні, поглибити знання
учнів граматичних конструкцій Past
Simple
Tense,
виховувати інтерес до вивчення мови, зацікавлення у розвитку творчих
здібностей.
(The aim of the lesson is perfecting of skills of
monological and dialogical speech in communication on the theme “Free time”
develop our grammar skills. We’ll make dialogues, listen to a story, describe
interests and hobbies of British and American pupils.)
Тип уроку:
інтегрований.
Обладнання:
комп’ютери, мультимедійний комплекс, МS Paint, «Блокнот», розроблені друковані
зошити, роздаткові матеріали (пазли, картки, листівки); учнівські роботи.
Методи навчальної діяльності:
ü словесні(бесіда,
розповідь, пояснення);
ü наочні
(демонстрація);
ü практичні
(робота з ПК).
Форма роботи : групова, індивідуальна
Типи вправ: рецептивні, репродуктивні, комунікативні, усні, писемні,
тренувальні.
Хід
уроку
І. Організаційний момент
Привітання,
перевірка присутності і готовності до уроку. Налаштування дітей до праці,
активізація їх уваги, створення робочої атмосфери на уроці.
-
Good
morning, boys and girls.
-
How
are you today? I am good, so- so…
II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети урок
-
Today
we have an unusual lesson. You will have two teachers O.V. and M.O.
the teacher of Information
Technology. We are going to discuss what do we do in our free time. What
activities are the most useful and interesting.
-
Today
we are going to revise the material concerning your interests, will speak about
different activities that pupils enjoy in their free time. We’ll do a lot of
exercises how to spend time interesting.
-
And
at the end of the lesson I hope that somebody will think about your free time
and decide how to make it more beautiful.
-
Сьогодні урок незвичайний тим, що разом
ми із нашими гостями помандруємо у світ ваших захоплень, дізнаємось, що
цікавить вас, чим ви займаєтесь у вільний час. Допоможе нам у цьому наш вірний
помічник комп’ютер. Ну а ті, хто ще й досі марно витрачає вільний час на пусті
та безглузді забавки сподіваємось знайде своє захоплення. Сьогодні ми практично
попрацюємо з вікнами текстового редактора «Блокнот» з метою оволодіння навичками
роботи з об’єктами та мишкою.І, якщо ми усішно подолаємо всі етапи нашого
уроку,то ми зможемо прочитати вислів відомого англійського філософа.
III. Активізація фонетичних та граматичних навичок
навчальної діяльності
Let’s
learn
some
proverbs.
«Work
done have your fun»
“Lost time is never found again”
Опрацювання
виразів :
I’m fond of…
I’m crazy about…
I get pleasure from …
I prefer…
Let’
write down the date and the theme of the lesson
(Finish up the sentences) Усно
What
are you fond of?
What
are you crazy about?
How
do you get pleasure?
What
do you prefer?
What
do you like to do in your free time? As for me…
(В зошиті
записують відповіді на запитання)
Запитання в зошиті
1)What do you like to do in your free time? As for me, I’m
fond of..
2)What do you dislike doing in your free time?....
3)Do you spend your free time with your friends?
American and British schoolchildren have a lot of
interesting hobbies too.
Some of them
can be active, quiet, dangerous. Let’s know some of them.
Давайте
пригадаємо вивчений матеріал:
Фронтальне опитування
1.
Після того, як запустився комп’ютер
перед нами з’являється ….. (Робочий стіл).
2.
Дайте визначення Робочого столу.
(Робочий стіл – це вікно, яке займає весь екран).
3.
Які основні елементи розташовані на
Робочому столі? (Мій комп’ютер, Кошик, Мої документи, папки, файли, програми).
4.
Які є види меню? (Головне і контекстне).
5.
Як запустити програму на виконання?
(Підвести вказівник миші на об’єкт і подвійним клацанням ЛКМ відкрити).
6.
Назвіть основні кнопки керування вікном?
Перед тим, як зайняти місця за
комп’ютером нагадаємо правила техніки безпеки за комп’ютерному класі.
IV. Формування практичних навичок роботи з
вікнами програми та їх об'єктами. Основні операції з мишею
Прошу
зайняти ваші місця за комп’ютером. Але ми не просто відпрацюємо навики
практичні навики роботи з вікнами і мишкою, а й виконаємо завдання. Учні
працюють з інструктивними картками і виконують завдання.
Картинка
|
Слово (неправильно)
|
Слово (правильно)
|
Graffiti
|
||
Baseball
|
||
Fishing
|
||
Origami
|
V.
Фізкультхвилинка
«If you happy and you know it»
VI. Розвиток навичок усного мовлення
Нова лексика/ Unscramble the words/
(Заповнюють
зошит. Читають і називають.)
British
children like to play…
Sometimes
they prefer to go …
They
get pleasure from making …
They
are crazy about…
(перевіряємо роботу в зошиті)
Активізація навичок граматики
Let’s revise Past Simple. Many years ago my grandfather fold me about his hobby. He collected
coins from different countries. During the Second World War he was in Germany
and started his collection. Then my husband followed him and had a large
collection of different coins and paper bills. I want you to help to make a
story about my grandfather’s collection. But let’s revise out grammar.
|
|
|
|
|
|
«A letter»
My grandfather
(be) 21 when he (start) to collect coins. He (have) many coins from Germany,
Poland, Russia and Japan. Every coin (have) it’s history. Some of them he
(give) as a present and (get) another
one. We (like) to listen to his stories. He (speak) about war and friendship.
He (love) us very much.
(Читають листи)
Монологічне
мовлення учнів.
Some of our pupils want to tell you how
they spend their free time.
Let’s listen to
their stories
(Розповіді дітей про їхні захоплення)
In conclusion, I’d like to say that it’s very interesting to have a
hobby. They help us to learn more, to be more intelligent.
|
VII. Розвиток творчих здібностей. Робота в
програмі Paint. Основні операції з мишею.
У вільний час я займаюсь креативом, оскільки більше
часу я проводжу з комп’ютером. Хочу сказати, що не тільки комп’ютерні ігри
можуть приносити задоволення, я займаюсь дизайном листівок і цим поділюсь з
вами. Ми спробуємо створити авторські листівки користуючись програмою Paint.Тому що цей редактор найпростіший
і найдоступніший для вас. При створенні листівки ми опрацюємо основні навики
роботи з мишею і віном програми Paint.
Тому, що вам потрібно буде із частинок ( це ніби палз, який потрібно
скласти) листівки, зробити листівку
Голуба Миру, це заготовка, яку ви бачите у себе на робочих поверхнях.
Отож
останнє завдання виконано.
Давайте
прочитаємо вислів відомого англійського філософа
(Створення загального пазла.)
The person, who
says «I’ll try»
Will climb to
the top
The person who
says «I can’t»
Will stop at the
bottom.
Той, хто скаже «Я спробую», -
Дійде до вершини.
Той, хто каже: «Я не зможу», -
Залишиться у підніжжя.
Отож
не гайте свого часу, займайтесь цікавими та корисними справами.
VIII. Узагальнення, підведення підсумків уроку
Оцінки:
Your hometask: Do task 3Page 67., повторити конспект
What did you
like at lesson?
Did you learn anything new?
Thank you for your work
План-конспект уроку
з англійської мови
«
Подорож до Канади» у 6 класі
(з
використанням мультимедійних ресурсів
та інтерактивних технологій.)
Баннікова Лариса Олександрівна
WHAT DO YOU KNOW ABOUT CANADA ?
Objectives:
-
to teach students to do the
geographical outlook of the country;
-
to teach them to get information
using different sources;
-
to practice skimming the text;
-
to practice using the Present Perfect
Tense in Passive Voice;
-
to incorporate group work;
-
to widen students’ knowledge on
English-speaking countries.
Equipment: a
textbook “Welcome to English Study” a map of Canada, contour maps of Canada, a
CD with the anthem of Canada, a list of proper names, handouts, Canadian flag
and coat of arms, sights of Canada.
PROCEDURE
I.
INTRODUCTION.
O Canada!
Our home and native land!
True patriot love
In all thy sons command.
With glowing hearts
We see thee rise.
The True North
Strong and free!
T: You’ve
listened to the anthem of an
English-speaking country. You can see its flag and coat of arms here. Can you
guess what country we are going to speak about?
Expected answer:
S: About
Canada.
T: Right
you are. At this lesson we’ll try to make a report in geography of Canada. We
have invited to our English lesson your geography teacher as an expert in
Geography. This lesson is unusual because you’ll get knowledge yourselves using
different sources of information.
II. PHONETIC DRILLS.
[ l ] Look, listen, learn!
T: Let it be the motto of our lesson.
III. MAIN
PART.
1. BRAINSTORMING.
T: We’ll start with revising
our knowledge in geography. What plan do we use to do the geographical outlook
of the country?
Students express ideas in Ukrainian and English.
Expected result:
The geographical outlook of the country.
Plan.
Фізико-географічне
положення/ Geographical position.
Рельєф
території/ Surface.
Мінеральні
ресурси/ Mineral resources.
Клімат
території/ Climate.
Води/ Lakes and rivers.
Населення/ Population.
Господарство/ Economy.
2. VOCABULARY REVISION.
T: I’d recommend you to
review some geographical terms and word-combinations.
Unscramble words.
to derbor on
to be edshwa by
an eara
a lowndla
a tainmoun ragen
a aticclim nezo
ctiarc
ticsubarc
petemrate
Key: to border on, to be
washed by, an area, a lowland, a mountain range, a climatic zone, arctic,
subarctic, temperate.
3. INTRODUCTING NEW
VOCABULARY.
T: Let’s work with some
proper names. Listen and repeat.
Canada the Mackenzie
North America Nelson
The Pacific ocean Yukon
The Atlantic ocean Rocky mountains
The Arctic ocean Great Lakes
Ottawa Great Bear Lake
Toronto Niagara Falls
4. GROUP WORK.
T: Now you are ready to get information about Canada.
Split into 2 groups. You task is to complete the chart “Some Facts about
Canada” and to draw a contour map of Canada.
Some Facts about Canada.
1.
Geographical position
|
|
2. Area
|
|
3. Surface
|
|
4. Climate
|
|
5. Lakes and
rivers.
|
|
6. Population
|
|
7. Language
|
|
8. Cities
|
|
9. Mineral
resources
|
|
10. Economy
|
The first group will search for information about geographical position
and the surface, another one will work with points “Climate” and “Lakes and
rivers”. Then you’ll share the results of your research. The only available
source of information for each group is a map of Canada .
5. READING.
T: Are your
contour maps ready?
Expected answer:
S: Yes, they
are.
T: Is your chart
completed? No? Then let’s work with another source of information.
Pre-reading
activity.
T: Look at the
text and say what information you are going to find in it.
Possible answer:
S: We are going
to learn more about population, language, cities and economy of Canada.
Reading.
T: Read the text
and find necessary information to complete your chart.
Canada is the largest country on the American
continent and the second largest country in the world. It has a population of
27 million on an area of 9,976,185 square kilometres! Most of the population
are descended from European immigrants. Only 1.5% of today's population are
descended from the original Eskimo and Indian inhabitants.
Britain and France fought over Canada for nearly two
hundred years. Finally in 1763 Britain took control. Canada is now an
independent country with its own prime minister, but the head of state is still
the British Queen.
Canada is a bilingual country. The majority of the population speaks English. Most
French speakers live in the province of Quebec. Canada's largest city is
Toronto. It has a population of 3,800,000. But Toronto is not the capital city.
The capital is Ottawa in the province of Ontario.
The national emblem of Canada is the maple leaf and
the currency is the Canadian dollar. Canada is a huge country. Its longest
river, the Mackenzie, flows for 1,600 km into the Arctic Ocean. It is also a
very rich country. It has many' industries (cars, electrical goods, etc.). It
produces almost every mineral (gold, silver, iron, copper, uranium, oil, coal,
etc.). Canada is the world's biggest producer of nickel, the second biggest
producer of zinc and the third biggest producer of lead. Canada is also one of
the world's biggest producers of wood and paper (44% of the land is forest).
Agriculture (mostly wheat and cattle) is important, too.
Post-reading activity.
T: Do we have a result?
Prove it. Tell what you know about Canada. Use your chart and a contour map.
6. WRITING.
T: A lot of things have been
done at this lesson. Do you agree? Let’s speak about them using the Present
Perfect Passive. Make up sentences with these word-combinations.
The text/ to read.
The map of Canada/ to study.
The chart/ to complete.
The geographical position of
Canada/ to describe.
Different sources of
information/ to use.
Key: 1. The text has been
read.
2. The map of Canada has been studied.
3. The chart has been completed.
4. The geographical position
of Canada has been described.
5. Different sources of
information have been used.
IV. SUMMING-UP.
T: Let’s make a
conclusion. What have you learnt to
do at the lesson?
Now I Can …
read and listen about the geography in English.
|
|
search for information in different sources.
|
|
do a geographical outlook of
|
|
use the Present Perfect Tense in Passive Voice
|
V.
HOME ASSIGNMENT.
Your Geography teacher would like you to help her in
preparing for the lesson on the topic “Canada ”. So your home task will be
to make a geographic quiz “What Do You Know about Canada ?”
Your marks are … Thanks a lot. The lesson is over.
Good bye. Have a nice day.
План-конспект уроку
з англійської мови
«
Свята у Великобританії» у 6 класі
(з
використанням мультимедійних ресурсів
та інтерактивних технологій.)
Баннікова
Лариса Олександрівна
Мета:
Освітня:вдосконалювати знання з лексичного та граматичного
матеріалу;
розширити ерудицію
учнів, загальний кругозір про свята іншої країни,поглибити знання з теми.
Розвиваюча:розвивати культуру спілкування; розвивати
фонематичний слух;
розвивати мовну
здогадку, країнознавчу компетенцію, розвивати комунікативну та соціокультурну
компетенцію.
Виховна: виховувати повагу до висловлювань інших учнів; виховувати позитивне ставлення учнів до
вивчення англійської мови.
Тип уроку:
комбінований.
Обладнання: картки для роботи в парах, робочий зошит,
роздатковий матеріал, презентація PowerPoint,
аудіозапис.
Хід уроку:
I. Підготовка до сприйняття іншомовного
мовлення.
Greeting 1. Привітання.
T.: Good-morningchildren. Please, take your seats.
How are you today? Who is absent today?
Checkon2.
Перевірка домашнього завдання.
Homework
T.: For today, you have to learn
the rules to the topic «Noun». So let`s check
it by doing the exercise. For this task you have 3-4 minutes. Put the nouns
into the plural form.
Woman ,child,cat, cinema,
dress, industry, job, table, flower, man, foot, fish, country, state, girl,
toy, door, university, advice, ox, dog, house, leaf, shelf, wolf, tree,
picture, telephone, sister.
Warmingup3.
Уведення в іншомовну атмосферу.
T: Now pupils let`s watcha video and then complete the
rhymes to our topic «Holidays in Great Britain»
HOLIDAYS
__________is
coming, the geese are getting fat,
Please to
put a penny in an old man's hat;
If you
haven't got a penny, a half penny will do,
If you
haven't got a half penny, God bless you.
In your____________________Bonnet
With all
the frills upon it,
You'll be
the grandest lady
In the___________________________parade.
I'll be
all in clover
And when
they look you over,
I'll be
the proudest fellow
In the___________________________parade.
The first
of April, some do say,
Is set
apart for____________.
But why
the people call it so,
Nor I, nor
they themselves do know.
But on
this day are people sent
On purpose for pure merriment.
II Основна частина уроку:
Aim1.Повідомленнятемитаметиуроку.
T: Tell us your opinion about the topic of our today's lesson.-
You are right. The topic of our lesson is “Holidays in Great Britain”
By the end of the lesson you
will be able:
- to talk about some holidays and special
holidays and special days in Britain;
-to understand new words and
word-combinations while reading the
text;
-to listen and
understand details of the text.
2.Study
new material.Вивчення нового матеріалу
Listening Comprehension Аудіювання.
a) Етап
підготовки до аудіювання. Зняття
труднощів перед прослуховування аудіозапису.
Vocabularywork. Словникова робота.
T:Open your copybooks and write down the words.
To decorate
Present
Tradition
Custom
Holiday
Festivals
To associate with
To celebrate
To refer to
usually
b)Етап
прослуховування аудіозапису.
T:Nowpupilslet`slisten to the text, «British Holidays» try to
understand and then your next task will
be to complete the table. While listening,look at the screen here you can see
the text.
British Holidays
There are a number of holidays, which are celebrated in Great Britain every
year.
The 25th of December is Christmas
Day. It is one of the people's favourite holidays. People put Christmas
trees in their houses and decorate them. There are beautiful Christmas
decorations in the streets. On Christmas Eve everybody puts the presents under the
Christmas tree. People say that at night Father Christmas puts presents into
the stockings which children usually hang above their beds. The traditional
Christmas meal is roasted turkey and Christmas pudding.
St.Valentine's
Day
People with romantic feelings for a particular person may send that person
cards, gifts and text messages on Valentine's Day. Popular gifts include
chocolates and flowers.
1April
A day of jokes and tricks. You have
to play the joke before 12 o’clock midday, otherwise the joke is on you. No one
really knows when this custom began but it has been kept for hundreds of years.
Mothering
Sunday, sometimes known as Mother's Day, is held on the fourth Sunday of Lent. It
is exactly three weeks before Easter Sunday and usually falls in the second
half of March or the beginning of April.
Traditionally, people visited the
church where they were baptized. People visit and take gifts to their mothers
and grandmothers.
Easter usually comes in the month of April. However, Easter can fall as early as
March 22 or as late as April 25.
Easter Sunday in the United Kingdom
is traditionally about Jesus Christ's resurrection from death, according to
Christian belief. However, many people use the day to decorate Easter eggs,
share chocolate eggs and participate in Easter egg competitions. Easter is the
time for holidays and festivals.
The Queen`s Official
Birthday
Queen Elizabeth II (Elizabeth Alexandra Mary) was born on 21 April, 1926 at
17 Bruton Street, London. Her birthday is officially celebrated in Britain
on the second Saturday of June each year. The day is referred to as “theTroopingoftheColour”, the official name is “the Queen’s Birthday Parade”.
Halloween
From the 19th Century to the present day, 31st October has
increasingly acquired a reputation as a
night on which ghost, witches, and fairies, are especially active.
Halloween celebrations include
costume parties where people dress as witches, ghosts, and animal figures
associated with Halloween
Робота в парах
b)
Етап перевірки розуміння змісту тексту.
Holidays
|
Christmas
|
St.
Valentine’s
Day
|
April
Fools
Day
|
Mothering Day
|
Easter
|
The Queen`s Official
Birthday
|
Halloween
|
Date
|
|||||||
Symbols
Decorations
|
|||||||
Food
|
|||||||
Traditions
|
Учні, спираючись
на інформацію, записану у таблицю, усно розповідають про свята у Британії.
T:Now pupils, tell us the main information using the
table and cards.
3. Grammar
Point.Граматика.
T: Let`s revise our grammar material, especially «Present
Simple Tense».
T:Look at the
blackboard and write down the examples
of sentences in Present Simple Tense.
He works at school.Він працює в
школі.
Утворення
загального питання.
Doesheworkatschool? – Чи працює
він в школі?
Утворення заперечення.
He doesn’t work at school.
Він не працює в школі.
Doing
exercises.Виконання вправ.
Make the sentences interrogative and negative.
1.We celebrate Christmas on the 7 of
January.
2.He goes to the market to buy a New Year Tree.
3.She decorates the house with her children.
4.Theybake a cake on every holiday.
5.On Easter people usually paint eggs.
6.Our family go to the church on Easter.
7.We spent Holidays together.
ІІІ. Узагальненнятасистематизаціязнань
T:Now do the next task. Say if it is True
or False.
1.The 25th of January is Christmas Day.
2.People put Christmas trees in their houses and decorate them.
3.The traditional Christmas meal is roasted goose and Christmas cake.
4.People with romantic feelings for a particular person may send that person
telegrams.
5.Popular gifts on St. Valentines Day include chocolates and cakes.
6.The 1 of April is a day of sadness..
7.You have to play the joke before 12 o’clock midday, otherwise the joke is
on you.
8. Mothering
Sunday, sometimes known as Mother's
Day, is held on the first Sunday of Lent.
9.Easterusually comes in the month of April.
10.Queen Elizabeth II (Elizabeth Alexandra Mary) was born on 21 May, 1926 at
17 Bruton Street, London.
IV.Заключна частина уроку
1. Домашнє завдання
2. Оцінювання роботи учнів на уроці
T: To put marks is a very hard task. I hate it. So, I
ask you to imagine that you are teachers and put marks by yourself.
3. Підбиття підсумків уроку
T: You were great today I hope you enjoyed the lesson
and spent a nice time. Thank you.