Доповідь «Обдаровані діти»
Не тільки вчитель має вплив на учня, але і учень впливає на вчителя. Розвиток обдарованої дитини вчителем – ментором починається із зміни особистих якостей самого вчителя. Тому що з перших етапів включення дитини в навчання педагог транслює в сумісній з ним діяльності не тільки передбачені навчальними програмами знання, але і свій особовий потенціал, розуміння, бачення миру, оцінку подій, фактів історії й сучасності. Саме педагог формує в учнів у повсякденному навчанні концептуальне бачення світу, способи подолання стресових і напружених ситуацій, прагнення зберігати власну суб'єктивність, намічає зони особового і професійного зростання, демонструє зразки конструктивної поведінки. Віддзеркалена школярем, суб'єктивність вчителя примножується далі, відтворюючи еталони гідної етичної поведінки, способи рішення не тільки навчальних, але і життєвих задач, формуючи довірливе відношення до людей і до самого себе, що сприяє конструктивній самореалізації обдарованих школярів.
У нових освітніх стандартах підкреслюється необхідність орієнтації освіти на розвиток особистості, її пізнавальних і творчих здібностей.
Необхідність переходу до компетентного підходу у навчанні не викликає сумнівів, оскільки найважливішою ланкою модернізації освіти є зміна результату: випускник повинен бути не просто учнем «знаю», а учнем «вмію», що і покликано забезпечити формування
Як відомо, основною метою навчання іноземної мови в ЗСШ є розвиток комунікативної компетенції учнів, а саме вміння використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур і цивілізацій сучасного світу. Досягнення цієї мети передбачає взаємопов’язаний комунікативний та соціокультурний розвиток учнів засобами іноземної мови для їх підготовки до міжкультурного спілкування в різних сферах життєдіяльності: особистісній, професійній, освітній, публічній. Це означає, що використання іноземної мови в соціальному контексті потребує від учнів не тільки знання іноземної мови, а й уміння орієнтуватися та бути відкритим до нового культурного досвіду, тобто бути справжнім користувачем мови.
Для формування відповідного рівня комунікативної компетенції вчителі школи створюють для учнів сприятливі дидактичні умови:
- стимулювання учнів до вивчення мови;
- впровадження прийомів активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів;
- забезпечення учнів методичними матеріалами, підручниками, що містять необхідну інформацію для комплексного формування комунікативної компетенції;
- розвиток пізнавальної діяльності учня;
-сприятливі умови та комунікативну поведінку співрозмовників;
-моделювання у навчальному процесі типових ситуацій спілкування.
Навчання спілкуванню іноземною мовою в контексті діалогу культур
Більшістю сучасних психологів проблема розвитку обдарованої дитини розглядається у контексті розкриття її творчого потенціалу, розвитку інтелектуальних здібностей, а також формування особистісно-мотиваційної сфери.
К.Д.Ушинський писав про те, що дитина, яка отримала від народження щасливе поєднання інтелектуальних і творчих здібностей, має можливість скористатися ними у майбутньому.
Креативність – це одна з найголовніших умов розкріпачення свідомості – її вихід за межі наявного чуттєвого буття, піднесений, узагальнено-позачасовий погляд на речі, це крок свідомості за обрій усталеного, у світ свободи та творчості. Сьогодні перед учителем іноземної мови стоять наступні завдання:
Підсилити практичну спрямованість освіти:
-досягнення оптимального поєднання фундаментальних і практичних знань;
-спрямованість освітнього процесу не тільки на засвоєння знань, але і на
- розвиток здібностей мислення, вироблення практичних навичок.
2) Розширити застосування інтерактивних і комунікативних форм
роботи; наблизити досліджуваний матеріал до проблем повсякденного
життя.
3)Розвинути навички самостійної роботи учнів.
4)Посилити диференціацію і індивідуалізацію освітнього процесу.
5) Підтримувати і розвивати талановитих і обдарованих дітей, будувати роботу за індивідуальними навчальними планами та індивідуально освітньої траєкторії.
Завданням школи і вчителів є створення таких умов, які б забезпечували
“ запуск ” механізмів самоосвіти, самопізнання і само актуалізації особистості, а також сприяли б формування мотивації досягнення успіху.
Ми, дорослі, повинні навчити наших дітей бути добрими, толерантними, навчити поважати інших людей, жити у світі і дружбі з усіма народами. Навчання іноземній мові дає великі можливості для досягнення цієї мети.